از 28 اردیبهشت تا پایان 1 خرداد، به ازای هر یک میلیون خرید 100 هزار تومان تخفیف بگیرید!

پیشگیری و درمان گردن درد هنگام مطالعه

گردن درد هنگام مطالعه
در این مطلب میخوانید :

اگر شما ساعات زیادی کتاب می‌خوانید ممکن است خدای‌نکرده به گردن دردهای رایج ناشی از آن دچار شوید. برای اینکه از گردن درد هنگام مطالعه جلوگیری کنید روش‌های ساده‌ای وجود دارد؛ مانند اینکه درست بنشینید، حین مطالعه حرکات کششی و نرمشی انجام دهید، از نگه‌دارنده کتاب استفاده کنید و صندلی خود را تنظیم کنید. اگر هم با گردن درد مواجه شدید از روش‌هایی که در ادامه اشاره می‌شود برای درمان آن استفاده کنید مثلاً؛ روی یک بالش کوتاه و سفت بخوابید، میز و صندلی‌تان را عوض کنید، گردنتان را ماساژ دهید، از نگه‌دارنده کتاب استفاده کنید و ژل ضدالتهاب بزنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

علت گردن درد هنگام مطالعه

علت گردن درد هنگام مطالعه

علت درد گردن هنگام درس خواندن یا مطالعه عادی می‌تواند متفاوت باشد، آن را بشناسید و از ادامه پیدا کردن آن جلوگیری کنید. علل احتمالی و شایع گردن درد هنگام مطالعه عبارتند از:

  • وضعیت بدنی نامناسب؛ خم شدن سر به سمت پایین هنگام مطالعه، قوز کردن پشت و شانه‌ها فشار زیادی را به عضلات و مفاصل گردن وارد می‌کند. استفاده از صندلی و میز نامناسب که ارتفاع و زاویه آنها با بدن شما متناسب نباشد نیز به درد گردن دامن می‌زند.
  • عدم تحرک؛ نشستن زیاد و نداشتن فعالیت بدنی، باعث سفتی عضلات و مفاصل گردن می‌شود.
  • استرس؛ می‌تواند باعث انقباض عضلات، از جمله عضلات گردن و افزایش درد آن شود.
  • آرتروز گردن؛ باعث درد، التهاب و سفتی در مفاصل گردن شده و با مطالعه زیاد تشدید می‌شود.
  • فتق دیسک گردن؛ می‌تواند بر روی اعصاب نخاعی فشار آرده و به درد، بی‌حسی و ضعف در گردن، بازوها و دست ها منجر شود.
  • آسیب‌های قبلی به گردن؛ مانند تصادف یا ضربه، درد مزمن گردن را به دنبال دارد.

جلوگیری از گردن درد هنگام مطالعه

جلوگیری از گردن درد هنگام مطالعه

همیشه گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است؛ بنابراین بهتر است با استفاده از موارد ساده زیر از گردن درد پیشگیری کنید:

روی صندلی مناسب بنشینید

صندلی که شما روی آن می‌نشینید باید استاندارد، قابل تنظیم و ثابت باشد. بهتر است صندلی شما یک تکیه‌گاه کمری هم داشته باشد تا از کمر شما حمایت کند. همچنین به استاندارد بودن میز مورداستفاده‌تان هم توجه کنید. اگر نمی‌دانید بهترین میزتحریر چه ویژگی‌هایی دارد، خواندن مقاله بهترین میز تحریر کدام است؟ را توصیه می‌کنیم.

رایانه یا گوشی خودتان را درست تنظیم کنید

این روزها رایانه و گوشی پای ثابت هر کاری ازجمله کتاب‌خوانی شده است. پس اگر کتاب‌های دیجیتال می‌خوانید رایانه یا گوشی خودتان را درست قرار دهید تا مجبور نشوید سرتان را خم‌ کنید یا بالاتر از حد معمول بگیرید.

اگر هم کسی هستید که به خاطر شغلتان خیلی با کامپیوتر کار می‌کنید با خواندن مقاله گردن درد در اثر کار با کامپیوتر، قاتل خاموش گردن می‌توانید از گردن درد پیشگیری کنید.

از نگه‌دارنده کتاب استفاده کنید

برای اینکه کتابتان را روی یک سطح با زاویه دید مناسب قرار دهید بهتر است که از یک نگه‌دارنده کتاب استفاده کنید تا مجبور نشوید خم شوید یا کتاب را با دست بگیرید.
قبل از اینکه نگه‌دارنده کتاب تهیه کنید می‌توانید در صفحه نگهدارنده کتاب با ویژگی‌هایی که این وسیله باید داشته باشد، بهتر آشنا شود.

استراحت‌ کنید

مهم است که هرچند دقیقه یک‌بار یک استراحت کوتاه به خودتان بدهید، بلند شوید، راه بروید یا حرکات کششی انجام بدهید. برای اینکه این موضوع یادتان نرود روی گوشی خودتان زنگ بگذارید.

تمرینات گردن و کمر انجام دهید

درحالی‌که پشت میز مشغول کتاب خواندن هستید، چند دقیقه از خواندن دست بکشید و تمرینات کششی و چرخشی گردن و کمر مانند چرخاندن شانه و کج‌ کردن گردن از یک طرف به‌ سمت دیگر را انجام دهید.

درست بنشینید

درست نشستن چیزی است که خیلی روی آن تأکید می‌شود، درواقع توجه به ارگونومی بدن خیلی مهم است. با رعایت نکات زیر شما ارگونومی درست کتاب خواندن را رعایت کرده‌اید:

  • صاف بنشینید و به جلو یا عقب خم نشوید.
  • پاهای خود را کاملاً صاف روی زمین بگذارید.
  • باسن و زانوهایتان باید در یک سطح باشد.
  • باسن باید عقب باشد.

درمان گردن درد هنگام درس خواندن

علت درد گردن هنگام درس خواندن هر چه که باشد می‌توانید با راهکارهای زیر تا حد زیادی درد خود را تسکین دهید:

گردنتان را ماساژ دهید

ماساژ دادن باعث می‌شود عضلاتی که دچار گرفتگی شده‌اند خوب شوند. می‌توانید خودتان این کار را بکنید، از دوستان یا خانواده خود بخواهید و یا حتی از متخصصین این کار در مراکز حرفه‌ای کمک بگیرید.

کرم یا ژل ضدالتهاب یا ضد درد استفاده کنید

یکی از داروهای تسکین‌دهنده دردهای عضلانی که این روزها در داروخانه‌ها پیدا می‌شود، کرم‌ها و ژل‌های ضد عضلانی است. اما بهتر است پیش از استفاده با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

بالشتان را عوض کنید

وقتی بالش شما بلند باشد باعث خم‌ شدن غیرطبیعی گردن می‌شود، اگر هم خیلی نرم باشد حمایت کافی برای گردن ندارد. پس بهتر است روی بالش‌هایی بخوابید که کوتاه و سفت است.

میز و صندلی‌تان را عوض کنید

خیلی وقت‌ها استاندارد نبودن میزتحریر باعث گردن درد می‌شود. اگر میز و صندلی‌تان مناسب نیست آن را عوض کنید برای مثال استفاده از میزهای شیب‌دار خیلی کمک‌کننده است. اگر دنبال خرید یک میز با قیمت مناسب هستید پیشنهاد می‌کنیم برای خرید میز تحریر به صفحه این محصول مراجعه کنید.

مطالعه بدون درد و راهکارهایی برای حفظ سلامت گردن در حین درس خواندن

ما در این مقاله راه‌های ساده‌ای را معرفی کردیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید از درد گردن مطالعه هنگام مطالعه جلوگیری کنید و از درس خواندن لذت ببرید. اگر شما راهکار دیگری دارید حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان گود وود در میان بگذارید.

سوالات متداول

عموماً گردن ‌درد با چه علائمی ظاهر می‌شود؟

از مهم‌ترین نشانه‌های گردن درد، درد مداوم، سوزش یا گزگز، گرفتگی و… است.

اگر گردن درد به‌صورت مداوم ادامه پیدا کند بهترین روش درمانی چیست؟

در مورد گردن دردهای همیشگی که با روش‌هایی که در مقاله گفته‌شده، خوب نشده‌اند، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا استرس هم می‌تواند باعث گردن درد شود؟

بله، مخصوصاً این موضوع در مورد دانش‌آموزانی که کنکوری هستند خیلی اتفاق می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *