محصول جدید!

راه‌های افزایش ساعت مطالعه؛ چگونه ساعت‌های طولانی مطالعه کنیم؟

راه‌های افزایش ساعت مطالعه
در این مطلب میخوانید :

مطالعه به‌ویژه در طول امتحانات، می‌تواند چالش برانگیز باشد؛ به‌خصوص اگر به‌راحتی حواس‌تان پرت می‌شود. انگیزه نقشی حیاتی در دستیابی به اهداف شما ایفا می‌کند و هر قدمی ‌به سوی موفقیت نیاز به الهام، قدرت، انرژی و برنامه‌ریزی دارد. اما به‌راستی چگونه ساعت مطالعه خود را افزایش دهیم؟ برای طولانی‌تر کردن زمان مطالعه می‌توانید چند کار ساده انجام دهید؛ ابتدا مطمئن شوید که مکانی آرام برای مطالعه دارید و هرگونه مزاحمتی مانند تلویزیون یا تلفن خود را خاموش کنید. هوشمندانه کارتان را انجام دهید و استراحت‌های کوتاه را در بازه‌های منظم از برنامه خود بگنجانید. در واقع شما باید با یادگیری راه های افزایش ساعت مطالعه، ‌ذهن خود را تمرین دهید تا بتوانید ساعت‌های طولانی با تمرکز درس بخوانید. در این مقاله، روش اصولی افزایش ساعت مطالعه را به شما می‌آموزیم.

چگونه ساعات مطالعه خود را افزایش دهیم؟

  • ابتدا لازم است بگوییم اگرچه کیفیت مطالعه مهم‌تر از زمانی است که برای انجام آن صرف می‌کنید؛ اما اگر بتوانید با تکنیک‌هایی در عین حالی که بهره‌وری را حفظ می‌کنید، ساعت مطالعه را هم بالاتر ببرید قطعا برد اصلی با شما خواهد بود. با فرض اینکه تعداد ساعات مشخصی برای مطالعه در اختیار دارید، می‌توانید با انجام چند کار از زمان خود نهایت استفاده را ببرید. قدم اول برای افزایش ساعت مطالعه، پیدا کردن یک مکان آرام و بدون عوامل ایجاد حواس‌پرتی است؛ مثل رفتن به کتابخانه یا یافتن محل مشخصی در خانه برای این‌که بتوانید تمرکز کنید.
  • در مرحله بعد، قبل از شروع مطالعه مطمئن شوید که همه وسایل مورد نیاز خود را در دسترس دارید. کتاب‌ها، یادداشت‌ها و سایر مطالب خود را سازماندهی و همراه داشته باشید. در نهایت وقتی شروع به مطالعه کردید، هر بار روی یک کار تمرکز کنید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند می‌توانند در حین مطالعه چند کار دیگر هم انجام دهند؛ اما معمولا منجر به نتایج کمتری می‌شود. بنابراین به جای تلاش برای انجام دو کار همزمان، روی یک چیز تمرکز کنید.
  • ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما مطالعات نشان داده‌اند که استراحت‌های کوتاه می‌تواند تمرکز را بهبود بخشد.
  • فراموش نکنید که یک برنامه مطالعه ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. داشتن برنامه به شما کمک می‌کند در مسیر خود بمانید و بهترین استفاده را از زمان خود ببرید. مطمئن شوید که استراحت‌های منظم و زمان صرف غذا و سایر فعالیت‌های ضروری را در نظر بگیرید.
  • همچنین با خاموش کردن تلفن هوشمند خود، بستن پنجره‌های رسانه‌های اجتماعی و اجتناب از درگیر شدن در هر گونه فعالیت دیگری که می‌تواند تمرکز شما را از کارتان منحرف کند، منابع بالقوه حواس‌پرتی را حذف کنید.
  • برای افزایش ساعات مطالعه بدون خستگی اساسا داشتن پوزیشن درست نشستن و راهکاری برای جلوگیری از ایجاد کمردرد و گردن درد تاثیرگذار خواهد بود. مثلا اگر روی صندلی ارگونومیک و راحت ساعات طولانی هم بنشینید، خستگی را احساس نمی‌کنید. حال تصور کنید وسیله‌ای برای نگه‌ داشتن کتاب جلوی چشمانتان داشته باشید، به طوری که به جای حرکت دادن گردن و دست‌ها، فقط با تکان دادن چشم به راحتی بتوانید ساعت‌ها کتاب بخوانید؛ خبر خوب این‌که ما نگهدارنده کتاب را برای شما طراحی کرده‌ایم. شما میتوانید برای مشاهده نگهدارنده کتاب و بررسی قیمت آن به صفحه لینک شده مراجعه کنید.

تکنیک های افزایش ساعت مطالعه

روش های افزایش ساعت مطالعه

در ادامه هفت نکته کاربردی برای کمک به افزایش ساعات مطالعه آورده شده است:


1.محیط مطالعه ایده‌آل خود را پیدا کنید

همان‌طور که اشاره شد قدم اول برای افزایش ساعات مطالعه، یافتن محیطی است که متناسب با نیازهای شما باشد. باز هم تاکید می‌کنیم این‌که یک جای خاص در خانه را به‌عنوان “فضای مطالعه” تعریف کنید، در افزایش کیفیت و همچنین کمیت ساعت مطالعه شما تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر آرامش را دوست دارید، برای شما فضای کتابخانه یا اتاق مطالعه ایده‌آل خواهد بود؛ اما اگر با سر و صدای پس زمینه بهتر کار می‌کنید، مطالعه در کافی شاپ یا یک فضای عمومی‌ را در نظر بگیرید.


2. اهداف کوچک تعیین کنید

یکی از مؤثرترین روش‌های افزایش ساعت مطالعه، تعیین اهداف کوچک است. می‌توانید با تقسیم هدف کلی خود به بخش‌های کوچک‌تر و قابل کنترل‌تر، بهتر به مسیر خود ادامه دهید و از خسته و دلسرد شدن جلوگیری کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید 10 ساعت در هفته تمرکز کنید، اهداف روزانه کوچک‌تری را تعیین کنید. مثلا در روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه 2 ساعت و سه شنبه و پنجشنبه 1 ساعت مطالعه کنید. این به شما کمک می‌کند که تمرکز خود را حفظ کنید و از زمان خود بهتر استفاده کنید.

3. وظایف خود را اولویت‌بندی کنید

یک عنصر مهم در مدیریت موثر زمان این است که بتوانید دروس یا وظایف خود را بر اساس اولویت پیش ببرید. یکی از ابزارهای قدرتمند برای رسیدن به این هدف، ایجاد یک لیست جامع از کارها یا دروس و منابع مهم است. این فهرست به عنوان یک نقشه راه عمل می‌کند و شما را قادر می‌سازد تا دید کلی روشنی از تمام وظایف و موضوعاتی که باید روی آنها تمرکز کنید داشته باشید.
مثلا اگر برای کنکور رشته هنر خود را آماده می‌کنید، لیست کاملی از منابع کنکور هنر تهیه کنید؛ سپس بر اساس بیشترین ضریب آن‌ها را دسته‌بندی و طبق سختی یا زمان‌بر بودن آن‌ها را مرتب کنید. این رویکرد سازمان‌یافته به شما امکان می‌دهد بر اساس اولویت زمان خود را بین دروس تقسیم و بازه‌های زمانی طولانی‌تری را برای خود برنامه‌ریزی کنید.
تجربه شخصی من این است که از رنگ‌های مختلف یا یک سیستم کدگذاری رنگی در فهرست کارهایم استفاده می‌کنم. این تکنیک بصری لایه دیگری از وضوح و شفافیت همه جانبه برنامه را اضافه می‌کند و طبقه بندی وظایف را بر اساس فوریت، موضوع یا نوع آن‌ها آسان می‌کند. در نتیجه با آرامش بیشتر و بدون آشفتگی ذهنی، ساعات بیشتری در مطالعه غرق می‌شوم؛ بدون آن‌که نگرانی یا پراکندگی دروس باعث شود تمرکزم به هم ریخته و بخواهم از پای درس بلند شوم. از طرفی تیک زدن کارهای انجام شده، احساس موفقیت و رضایت را برایم به همراه می‌آورد و مشوقی برای طولانی‌تر کردن ساعت مطالعه من است.


4. برنامه‌ریزی کنید و به آن پایبند باشید

برای افزایش ساعات درس خواندن خود باید برنامه‌ریزی کنید و به آن پایبند باشید. تصمیم بگیرید که هر روز یا هر هفته چند ساعت باید مطالعه کنید و تحت هر شرایطی آن را اجرا کنید. اگر تازه می‌خواهید کتاب خواندن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید با گنجاندن مثلا 30 دقیقه مطالعه در روز به جای تلاش برای چند ساعت مطالعه، شروع کنید. مطالعه طولانی مدت می‌تواند خسته‌کننده باشد و اگر استراحت کنید و به خودتان فرصت استراحت بدهید، احتمالا اطلاعات بیشتری را حفظ خواهید کرد.


5. به طور منظم استراحت کنید

هنگام مطالعه برای مدت طولانی، یکی از راه‌های کمک به خود برای حفظ مسیر و متمرکز ماندن، استراحت منظم است. هر 20 تا 30 دقیقه از کتاب‌ها یا کامپیوتر خود فاصله بگیرید تا به ذهن خود استراحت دهید. بهترین فعالیت پیشنهادی ما در زمان استراحت، یک پیاده‌روی کوتاه است؛ همچنین انجام حرکات کششی یا خوردن یک میان وعده سالم و مقوی در تقویت قوای فکری و باز شدن ذهن شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. استراحت کردن به شما کمک می‌کند تا شاداب بمانید و از مطالعه بهره بیشتری ببرید.
استراحت نه تنها به سلامت روان شما کمک می‌کند، بلکه فواید ملموسی برای سلامت جسمانی شما نیز دارد. اگر مدت طولانی نشسته‌اید، روی صفحه کامپیوتر ثابت مانده‌اید یا در کتابی غرق شده‌اید، احتمالاً وقت آن رسیده که به بدن و چشمان خود استراحتی شایسته بدهید. قانون 20-20-20 را در نظر داشته باشید؛ توصیه می‌شود هر 20 دقیقه یک بار استراحت کنید تا نگاه خود را روی یک شی در فاصله 20 فوتی (حدود 6 متر) به مدت حداقل 20 ثانیه متمرکز کنید. این تمرین به کاهش فشار روی چشم‌های شما کمک می‌کند، خطر سردرد را کاهش می‌دهد و آرامش لحظه‌ای را برای سلامت کلی شما فراهم می‌کند.
حتی می‌توانید در صورت نیاز چرت بزنید؛ مشخص شده است که چرت زدن برای شارژ مجدد مغز و بهبود تمرکز مفید است. بهتر است کمتر از 30 دقیقه بین زمان مطالعه خود چرت بزنید و همیشه این چرت کوتاه را هر روز در همان زمان انجام دهید تا با ریتم شبانه‌روزی شما هماهنگ شود.
بنابراین تعیین دوره‌های استراحت منظم و عمدی برای یک راهکار برای افزایش ساعت مطالعه است. تلاش برای ساعت‌ها مطالعه مستمر بدون هیچ وقفه‌ای، نتیجه‌ای جز خستگی، کسالت و رها کردن مطالب ندارد. با استراحت‌های مکرر، به ذهن خود این فرصت را می‌دهید که دوباره شارژ شود و به شما امکان می‌دهد تمرکز خود را حفظ کرده و اطلاعات را به طور موثرتری جذب کنید.


6. مطالعه فعال داشته باشید؛ نه منفعل!

بسیاری از ما اغلب به صورت غیرفعال ساعت‌های طولانی مطالعه می‌کنیم بدون اینکه حتی متوجه باشیم که چیز زیادی از مطالعه خود به‌دست نیاورده‌ایم. بهترین راه برای مطالعه فعال این است که نکات مهم را بنویسید، فلش کارت‌هایی از مفاهیم درست کنید تا راحت‌تر بتوانید آن‌ها را به حافظه بسپارید. این بدان معنی است که شما باید در حین یادگیری هر چیزی درگیر بمانید تا در طول مطالعه کسل و خواب‌آلود نشوید.


7.با انگیزه بمانید

همه راه‌های کلیدی افزایش ساعت مطالعه، نهایتا به این ختم می‌شود که شما باید انگیزه خود را حفظ کنید. بسیاری از افراد برای حفظ انگیزه و به دنبال آن داشتن انرژی و تمرکز برای تکمیل کار با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوند. به طور کلی نگرش شما نقش اساسی در موفقیت شما دارد؛ اگر در حین مطالعه شاد و خوش‌بین باشید و کاملاً باور داشته باشید که بر هر موضوعی که در حال انجام آن هستید، تسلط دارید پیروز خواهید شد. بهترین احساس این است که از امتحان یا مسابقه خارج شوید، بدانید که تلاش شما ارزشش را داشته و بالاخره تمام شده است. هنگامی ‌که خود را وقف مطالعه می‌کنید، این فکر مفید را در ذهن خود نگه دارید.
علاوه بر حفظ ذهنیت مثبت، زمانی را برای جشن گرفتن پیروزی‌های کوچک در طول مسیر اختصاص دهید. همان‌طور که مطالعه می‌کنید، مطالب خود را به بخش‌ها یا فصل‌های قابل مدیریت تقسیم کنید و اهدافی را برای تکمیل آنها در بازه‌های زمانی مشخص تعیین کنید. هنگامی‌که یک بخش را با موفقیت مطالعه کردید یا یک فصل را به پایان رساندید، زمان کوتاهی را به تعریف و تجلیل از موفقیت خود اختصاص دهید. سپس با ادامه این الگوی پیشرفت متمرکز، به حوزه بعدی بروید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *